המאמרים הנצפים ביותר

יום שישי, 16 בפברואר 2018

מה מטרת יוסף ב"תרגיל בנימין" ?


מה מטרת יוסף ב"תרגיל בנימין" ?

יוסף רוצה "לגנוב" את בנימין כדי להצילו.
מקובל לחשוב שיוסף רצה להחזיר את אחיו  בתשובה שלימה? - אבל  בנימין אינו יוסף,הוא יכול להיות "בכור" נוח יותר מ"יוסף החולם".
במאבקים על  הבכורה בספר בראשית, מי ויתר על הבכורה ?
מי בתנ"ך חזר בתשובה ,חוץ מאנשי נינוה ?
ברכת יעקב מסבירה מדוע הבכורה לא ניתנה לבנים הראשונים.
יוסף מבין שבנימין לא ירד לשבור שבר במצרים,כי יעקב חושש לגורלו והוא יהיה הבכור.
בינתים יעקב מגונן עליו מפני אחיו,אבל מה יהיה אחרי מות יעקב ?
עשו:"יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה .."

מעט מאד  אנשים  משתנים באופים,למה שהאחים יוותרו על הבכורה ?

יוסף רוצה למנוע מבנימין גורל הדומה לשלו .הוא לא סבור שאנשים משתנים.

בספור טוב או יחול שינוי בדמות הראשית,או למרות אירוע יוצא דופן, לא חל בו כל שינוי.
התורה באה לחדש לנו שכשם שיוסף השתנה, כך גם יהודה,[האם בראובן  חל שינוי ?]

 אמנם יוסף שמע שהאחים אומרים:"אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו בצרת נפשו בהתחננו אלינו",ייסורי מצפון קשים לאורך זמן רב.אבל –מבחינת יוסף- הם לא מצטערים על עצם מכירתו לעבד.אולי בדברי ראובן ניתן לשמוע זאת "וגם דמו הנה נדרש"? אבל האחים לא מסכימים איתו.ואם נניח שחזרו בתשובה והוא רוצה להעמידם במבחן נאמנות לאח,הרי הוא משאיר את שמעון שכנראה יוסף חושב שכיון שהוא הבן שבא  אחרי ראובן [שלו האחים אינם נשמעים ] ומתפקד כבכור.והם לא עמדו במבחן.השאירו את שמעון בבור במצרים.
ועוד,הוא התחיל ב"תרגיל בנימין" עוד לפני ששמע אותם אומרים "אבל אשמים אנחנו על אחינו..."

ההלם מההופעה הפתאומית של יוסף הוא גם בגלל שהוא יהיה הבכור ואותם יעקב עלול לְשַלָּח  כמו את בני הפילגשים שאותם שילח אברהם כמו את ישמעאל? ואת עשיו שיצחק שלח לאדום?
יוסף לא היה יכול  לשלוח צבא כדי לקחת את בנימין בכח למצרים.
[ בר' ט' 11  - 9  על פי מאמר של אהרון דמסקי על קבורת יעקב "ירדן" ליד פטיש נחל גרר הוא הגבול בין כנען למצרים,והצבא שבא איתם ממצרים לא נכנס לכנען.]

יוסף יודע שתהיה פגיעה ביעקב,אבל חשוב לו יותר להציל את בנימין.
 "וַיְמַהֵר יוֹסֵף כִּי נִכְמְרוּ רַחֲמָיו אֶל אָחִיו " בראשית  מג (ל)  
הביטוי חוזר רק במלכים א פרק ג (כו)
"וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֲשֶׁר בְּנָהּ הַחַי אֶל הַמֶּלֶךְ כִּי נִכְמְרוּ רַחֲמֶיהָ עַל בְּנָהּ ..."
כלומר,מי שרואה שהיקר לו מכל עומד להיהרג, הרחמים 'בוערים' בקרבו.

ומוסיף יוסף [שם] "אלהים יחנך בני" – ירחם עליך

מדוע נותן לו חמש ידות יותר מלשאר אחיו?
יוסף נותן לו חמש ידות יותר כדי להגדיל את קנאתם וכדי שיהיה להם יותר קל להיפטר ממנו.
הוא בטוח שהם 'יקפצו על המציאה' להיפטר מבנימין  בדרך הקלה,הרי הם לא אשמים שבנימין 'גנב' את הגביע.ולכן הוא מצווה למלא את אמתחותיהם וכן להשיב את כספם,כדי שיוכלו בעתיד לרכוש עוד מזון.הוא לא מעלה בדעתו שהוא עומד להזמין אותם למצרים.

האם בפסוקים הבאים הם חוזרים בתשובה ?
  בראשית פרק נ  (טו) וַיִּרְאוּ אֲחֵי יוֹסֵף כִּי מֵת אֲבִיהֶם
                           וַיֹּאמְרוּ לוּ יִשְׂטְמֵנוּ יוֹסֵף וְהָשֵׁב יָשִׁיב לָנוּ אֵת כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר גָּמַלְנוּ אֹתוֹ:
 (טז) וַיְצַוּוּ אֶל יוֹסֵף לֵאמֹר אָבִיךָ צִוָּה לִפְנֵי מוֹתוֹ לֵאמֹר:
                     (יז) כֹּה תֹאמְרוּ לְיוֹסֵף אָנָּא שָׂא נָא פֶּשַׁע אַחֶיךָ וְחַטָּאתָם כִּי רָעָה גְמָלוּךָ
                         וְעַתָּה שָׂא נָא לְפֶשַׁע עַבְדֵי אֱלֹהֵי אָבִיךָ              וַיֵּבְךְּ יוֹסֵף בְּדַבְּרָם אֵלָיו:
                      (יח) וַיֵּלְכוּ גַּם אֶחָיו וַיִּפְּלוּ לְפָנָיו וַיֹּאמְרוּ הִנֶּנּוּ לְךָ לַעֲבָדִים:
  
ולכן              (יט) וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף: אַל תִּירָאוּ כִּי הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנִי:

ה' מעניש ואין  לבני אדם לעשות זאת. שמואל א פרק ב (כה) אִם יֶחֱטָא אִישׁ לְאִישׁ וּפִלְלוֹ אֱלֹהִים
מדוע לא יאמר להם במפורש שרצה לנסות אותם והם עמדו במבחן ולכן סלח להם ?
 
כאשר יוסף ראה שיהודה מוכן להישאר כעבד במצרים ובלבד שלא יאונה כל רע לבנימין,הוא השתכנע מעל לכל ספק שהוא טעה.האחים אינם מתכוונים לפגוע בבנימין.
ולכן תוכניתו להצלת בנימין מיותרת.