יום שלישי, 21 ביולי 2020

בלעם במלכוד עצמי


בלעם במלכוד עצמי –בר אילן
עוזי פז

סיפור שליחותו של בלעם שבפרשתנו מעורר שאלות רבות, והבולטת שבהן: מה יחסו של א-להים להליכת בלעם לקלל את ישראל בשליחות בלק מלך מואב? לכאורה, א-להים נותן את הסכמתו להליכתו של בלעם, ברם, בהמשך הפרשה מסתבר שא-להים כועס על בלעם. עיון מדוקדק וקריאה צמודה של פסוקים הסמוכים זה לזה בפרק כ"ב, מעלים ארבע תגובות מנוגדות של א-להים;
א – "וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים אֶל בִּלְעָם לֹא תֵלֵךְ עִמָּהֶם לֹא תָאֹר אֶת הָעָם כִּי בָרוּךְ הוּא" (יב).
ב – "וַיֹּאמֶר לוֹ אִם לִקְרֹא לְךָ בָּאוּ הָאֲנָשִׁים קוּם לֵךְ אִתָּם וְאַךְ אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ אֹתוֹ תַעֲשֶׂה" (כ).
ג – "וַיָּקָם בִּלְעָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת אֲתֹנוֹ וַיֵּלֶךְ עִם שָׂרֵי מוֹאָב. וַיִּחַר אַף אֱ-לֹהִים כִּי הוֹלֵךְ הוּא" (כא-כב).
ד – "וַיֹּאמֶר מַלְאַךְ א-להים אֶל בִּלְעָם לֵךְ עִם הָאֲנָשִׁים וְאֶפֶס אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ אֹתוֹ תְדַבֵּר" (לה).
כיצד ניתן ליישב את כעסו של א-להים לצד הסכמתו לצעדיו של בלעם?
אחד הניסיונות לישוב המקראות נמצא בפירושו של רש"י לפסוק כ, שם הוא צועד בעקבות חז"ל  (מכות י):
         "אִם לִקְרֹא לְךָ", אם הקריאה שלך, וסבור אתה ליטול עליה שכר, קום לך אתם. "וְאַךְ" – על כרחך, "אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ אֹתוֹ תַעֲשֶׂה", ואעפ"כ "וילך בלעם", אמר שמא אפתנו ויתרצה.
ובפס' לה: "לֵךְ עִם הָאֲנָשִׁים" – בדרך שאדם רוצה לילך בה, מוליכין אותו.
לפי פירושו של רש"י, א-להים התיר לבלעם ללכת מתוך עקרון הבחירה החופשית, או בתנאי שבסופה של ההליכה יעשה את רצון א-להים ויברך את ישראל. ברם בלעם הסכים, לכאורה, לתנאי זה רק מתוך תקווה שיצליח לשנות את דעת א-להים ויקלל את ישראל. שני ההסברים האלו מעלים קשיים:
א.  אם א-להים מתיר לבלעם ללכת בפעם השנייה, מתוך בחירה או כדי לטול שכר, מדוע לא התיר לו ללכת ע"פ אותם עקרונות כבר בפעם הראשונה?
ב.  על פי פירוש רש"י, לבלעם יש כוונה לפתות את א-להים ולרצות אותו כדי שיתיר לו לקלל. מדוע כוונה זו של בלעם זוכה לתגובה כה חריפה של חרון אף א-להים?
כדי להבין את התגובות השונות של א-להים למעשי בלעם יש להבחין בשתי מטרות להזמנת בלעם ע"י בלק.

 

*  חבר קיבוץ עין הנצי"ב ומלמד תורה במדרשת הבנות של הקיבוץ הדתי.
מטרה לאומית למואב: קללה לעם ישראל המאיים על מצבו הביטחוני של מואב.
"וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל בִּלְעָם בֶּן בְּעֹר פְּתוֹרָה אֲשֶׁר עַל הַנָּהָר אֶרֶץ בְּנֵי עַמּוֹ לִקְרֹא לוֹ לֵאמֹר..." (ה).
"וַיָּבֹא אֱ-לֹהִים אֶל בִּלְעָם לַיְלָה וַיֹּאמֶר לוֹ אִם לִקְרֹא לְךָ בָּאוּ הָאֲנָשִׁים..." (כ).
"וַיֹּאמֶר בָּלָק אֶל בִּלְעָם הֲלֹא שָׁלֹחַ שָׁלַחְתִּי אֵלֶיךָ לִקְרֹא לָךְ לָמָּה לֹא הָלַכְתָּ אֵלָי הַאֻמְנָם לֹא אוּכַל כַּבְּדֶךָ" (לז).
בשלושת הפסוקים מופיעות המילים: "לִקְרֹא לוֹ / לָךְ", והשאלה היא למה הן נכתבו? הרי אינן הכרחיות עבור הרצף התחבירי, וניתן לקרא את הפסוקים בלעדיהן?
לשם כך עלינו לברר למה משמש הביטוי 'לִקְרֹא לוֹ' בלשון המקרא. הנשיאים, בעלי התפקיד והמעמד הגבוה, מכונים "קְרוּאֵי הָעֵדָה" (במ' א:טז), ולפי רש"י: "הנקראים לכל דבר חשיבות שבעדה". כשהמן רוצה לתאר את הכבוד שזכה לו מעם אסתר המלכה הוא אומר: "וַיֹּאמֶר הָמָן... לְמָחָר אֲנִי קָרוּא לָהּ עִם הַמֶּלֶךְ" (אס' ה:יב). לפי רגילות לשון זו, כשא-להים פונה לבלעם ואומר לו: "אִם לִקְרֹא לְךָ בָּאוּ הָאֲנָשִׁים", הכוונה היא, אם באו השליחים רק כדי להזמין אותך לכבד את בלק, ולא כדי לקלל את העם, קום לך איתם. לפי אותו הסבר, ניתן לבאר גם את הקשר שבלק קושר בין כבוד ל'קריאה' שבה הזמין את בלעם: "וַיֹּאמֶר בָּלָק אֶל בִּלְעָם הֲלֹא שָׁלֹחַ שָׁלַחְתִּי אֵלֶיךָ לִקְרֹא לָךְ לָמָּה לֹא הָלַכְתָּ אֵלָי הַאֻמְנָם לֹא אוּכַל כַּבְּדֶךָ" (שם:לז).[1] הבחירה של התורה להוסיף מילים אלו מבארת, שכל ההיתר שקיבל בלעם ללכת היה אך ורק בתנאי שילך לשם המטרה הפרטית – לכבד את בלק, ולא לשם המטרה הלאומית – לקלל את העם.
קריאה צמודה של הכינויים של שליחי בלק מעלה, שלעיתים הם נקראים שרי מואב, לעיתים שרי בלק ולעיתים עבדי בלק. אין מדובר בגיוון לשוני-ספרותי סתמי, אלא בשינוי משמעותי ומכוון.[2] נראה שהתואר "שרי מואב" מרמז על הכוונה הלאומית – קללת ישראל למען ביטחונה של מואב, בעוד שהתארים "שרי בלק" או "עבדי בלק" מרמזים על המטרה הפרטית – מעמדו הפוליטי של בלק. כאשר נייחס ל"שרי מואב" את המטרה הלאומית, ול"שרי בלק" את הזמנת בלעם לכבד את בלק, נבין כיצד בלעם נלכד בפח שטמן לעצמו.
בדברי המשלחת הראשונה שבלק שולח  מובלעת המטרה הפרטית בשתי מלים בלבד "לקרוא לו", ואילו למטרה הלאומית מוקדשות כל יתר המילים בפסוקים ה-ו, העוסקים בגנות ישראל, בפחד מהשתלטותו על שטחה של מואב וברצון להילחם בו באמצעות קללת בלעם: "הִנֵּה עַם יָצָא מִמִּצְרַיִם... וְעַתָּה לְכָה נָּא אָרָה לִּי אֶת הָעָם הַזֶּה... אוּלַי אוּכַל נַכֶּה בּוֹ וַאֲגָרְשֶׁנּוּ מִן הָאָרֶץ כִּי יָדַעְתִּי אֵת אֲשֶׁר... תָּאֹר יוּאָר" (במ' כב:ה-ו). מניסוח זה ברור שהשליחים רואים עצמם כ"שרי מואב". ואכן, בסיום דבריהם נאמר: "וַיֵּשְׁבוּ שָׂרֵי מוֹאָב עִם בִּלְעָם" (שם:ח). כשא-להים שואל את בלעם: "מִי הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה עִמָּךְ" (שם:ט), בלעם נמנע מלהזכיר את ההזמנה של בלק ומזכיר רק את קללת ישראל: "וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל הָאֱ-לֹהִים בָּלָק בֶּן צִפֹּר מֶלֶךְ מוֹאָב שָׁלַח אֵלָי. הִנֵּה הָעָם הַיֹּצֵא מִמִּצְרַיִם וַיְכַס אֶת עֵין הָאָרֶץ עַתָּה לְכָה קָבָה לִּי אֹתוֹ אוּלַי אוּכַל לְהִלָּחֶם בּוֹ וְגֵרַשְׁתִּיו" (שם:י-יא). לכן תשובת א-להים אינה מותירה מקום לספקות: "וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים אֶל בִּלְעָם לֹא תֵלֵךְ עִמָּהֶם לֹא תָאֹר אֶת הָעָם כִּי בָרוּךְ הוּא".
בתשובת בלעם לשליחים בבוקר יש לשים לב לשני פרטים:
א – למרות שא-להים אסר עליו, הוא אינו מזכיר את מניעתו מלקלל.
ב –  בלעם פונה אל "שרי בלק", ורומז שניתן להמשיך במישור האישי, אבל לא איתם.
"וַיָּקָם בִּלְעָם בַּבֹּקֶר וַיֹּאמֶר אֶל שָׂרֵי בָלָק לְכוּ אֶל אַרְצְכֶם כִּי מֵאֵן א-להים לְתִתִּי לַהֲלֹךְ עִמָּכֶם" (יג).
"וַיָּקוּמוּ שָׂרֵי מוֹאָב – כי כך הם רואים את עצמם – וַיָּבֹאוּ אֶל בָּלָק וַיֹּאמְרוּ מֵאֵן בִּלְעָם הֲלֹךְ עִמָּנוּ" (יד).
בלק הבין את הרמז ולכן במשלחת השנייה יהיו שרים המקורבים אליו יותר: "עבדי בלק". ואף יחול שינוי משמעותי בתוכן ההזמנה, יותר דגש על הכיבודים ופחות על הקללה (טו-יז):
         וַיֹּסֶף עוֹד בָּלָק שְׁלֹחַ שָׂרִים רַבִּים וְנִכְבָּדִים מֵאֵלֶּה. וַיָּבֹאוּ אֶל בִּלְעָם וַיֹּאמְרוּ לוֹ כֹּה אָמַר בָּלָק בֶּן צִפּוֹר אַל נָא תִמָּנַע מֵהֲלֹךְ אֵלָי. כִּי כַבֵּד אֲכַבֶּדְךָ מְאֹד וְכֹל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלַי אֶעֱשֶׂה וּלְכָה נָּא קָבָה לִּי אֵת הָעָם הַזֶּה.
רק אחרי שבלעם מתחייב: "לֹא אוּכַל לַעֲבֹר אֶת פִּי א‑להים אֱ-לֹהָי לַעֲשׂוֹת קְטַנָּה אוֹ גְדוֹלָה", מתיר לו א‑להים ללכת, אבל רק לצורך ההזמנה והכבוד וללא היתר לנאומים: "וַיָּבֹא אֱ-לֹהִים אֶל בִּלְעָם לַיְלָה וַיֹּאמֶר לוֹ אִם לִקְרֹא לְךָ בָּאוּ הָאֲנָשִׁים קוּם לֵךְ אִתָּם וְאַךְ אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ אֹתוֹ תַעֲשֶׂה", ולא: 'אותו תדבר' !! אם כך מדוע א-להים כועס כאשר הוא הולך עם השרים? "וַיָּקָם בִּלְעָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת אֲתֹנוֹ וַיֵּלֶךְ עִם שָׂרֵי מוֹאָב" (כא).
הליכה עם שרי מואב –אע"פ שהם בעצם "עבדי בלק" – היא הליכה למטרה הלאומית, לקלל את ישראל, ובזה הוא עובר על מה שהתיר לו א-להים, ולכן: "וַיִּחַר אַף אֱ-לֹהִים כִּי הוֹלֵךְ הוּא" (כב).
לשם מה הובא סיפור האתון? לו היה א-להים אומר לבלעם: "בלעם, אני יודע שאתה הולך כדי לקלל", היה בלעם מכחיש ומשיב: "חס ושלום, אין לי כל כוונה כזאת!". לפיכך, כשמדובר בדברים המסורים ללב, א-להים פועל בדרך אחרת. א-להים יודע שבלעם מייחס חשיבות לכל אירוע בחייו, ולכן הוא מזמן לו אירוע יוצא דופן כדי לעורר אותו. בלעם היה צריך להבין מעצמו שאם אתונו המסורה, שעליה הוא רוכב שנים רבות ומעולם לא סטתה מהדרך, משנה לפתע ממנהגה שלוש פעמים, כנראה יש דברים בגו: "אָנֹכִי יָצָאתִי לְשָׂטָן כִּי יָרַט הַדֶּרֶךְ לְנֶגְדִּי" (במ' כב:לב). אלא שבלעם מסרב להבין את הרמז גם אחרי שלוש פעמים (לא מקרה יחידי ולא צרוף מקרים אלא "חזקה"), ואזי אין טעם בפעם נוספת והמלאך מתגלה אליו. לאחר שבלעם מבין שעד עתה חשה האתון במלאך, בעוד שהוא, 'הנביא המהולל', לא חש בו, הוא מגיע למסקנה: "חָטָאתִי כִּי לֹא יָדַעְתִּי כִּי אַתָּה נִצָּב לִקְרָאתִי בַּדָּרֶךְ וְעַתָּה אִם רַע בְּעֵינֶיךָ אָשׁוּבָה לִּי" (שם:לד).
היינו מצפים כעת שהמלאך אכן יורה לבלעם לשוב למקומו, אך המלאך מורה לבלעם: "לֵךְ עִם הָאֲנָשִׁים וְאֶפֶס אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ אֹתוֹ תְדַבֵּר" (שם:לה). אילו היה א-להים אומר לו כך לפני צאתו לדרך, לא היה בלעם יוצא כלל מביתו, ברם עתה, כאשר הוא כבר סמוך לגבול מואב וחבורת שרי בלק לצידו, אין הוא יכול לחזור בו. את הלקח הוא למד; אין הוא יכול לומר על ישראל את אשר על לבו;  עליו לציית. ולכן "וַיֵּלֶךְ בִּלְעָם עִם שָׂרֵי בָלָק" (שם:לה). אילו רצה א-להים רק למנוע קללה על ישראל היה מונע את בלעם מלכתחילה לצאת לדרך, אבל א-להים רצה שהקללה תהפוך לברכה, כדי להראות לישראל ולעולם כולו שא-להים "שומר ישראל" לא רק מפגעי המדבר והישימון, אלא פורש "מטריה שמימית" המגינה על העם אפילו מדברי סרק: "וְלֹא אָבָה ה' אֱ-לֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ אֶל בִּלְעָם וַיַּהֲפֹךְ ה' אֱ-לֹהֶיךָ לְּךָ אֶת הַקְּלָלָה לִבְרָכָה כִּי אֲהֵבְךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ" (דב' כג:ו).




[1]  בסוף פירושו של הרמב"ן לפס' ד, הוא מביא את דברי המדרש, שמצדיקים יותר את הצורך של בלק בהכרה ובכבוד: "'ובלק בן צפור מלך למואב בעת ההיא' והלא מתחלה נסיך היה שנאמר 'את אוי ואת רקם ואת צור ואת חור ואת רבע', אלא משנהרג סיחון המליכוהו עליהם בעת ההיא שגרמה לו השעה".
[2] לראיה ראו בבר' כ"א את התארים השונים לישמעאל: שרה קוראת לו "בן האמה", ביחס לאברהם הוא מכונה "בנו", וא-להים קורא לו "הנער".

יום שני, 20 ביולי 2020

רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל


רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל


מה עניין נדרי אישה בחומש במדבר?
מדוע דבר משה אל ראשי המטות ולא אל כל ישראל כמו בכל המצוות?
מדוע נזכרת בסוף חומש במדבר 'פרשת נדרים' ובמיוחד נדרים של  אישה?  - נחלת בנות  צלפחד. כדי שאישה שירשה נחלה לא תדור נדר שעלול להעביר את הנחלה לשבט אחר.


במדבר פרק ל
(ב) וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה ה':
(ג) אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַה' אוֹ הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה:
(ד) וְאִשָּׁה כִּי תִדֹּר נֶדֶר לַה'

הצרוף  "מטות"  + "ישראל"  מופיע בספרי במדבר ויהושע רק בענייני הנחלות.

במדבר פרק לב
(כח) וַיְצַו לָהֶם מֹשֶׁה אֵת אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְאֵת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן וְאֶת רָאשֵׁי אֲבוֹת הַמַּטּוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל

במדבר פרק לו
(ח) וְכָל בַּת יֹרֶשֶׁת נַחֲלָה מִמַּטּוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְאֶחָד מִמִּשְׁפַּחַת מַטֵּה אָבִיהָ תִּהְיֶה לְאִשָּׁה לְמַעַן יִירְשׁוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ נַחֲלַת אֲבֹתָיו

במדבר פרק לו
(ט) וְלֹא תִסֹּב נַחֲלָה מִמַּטֶּה לְמַטֶּה אַחֵר כִּי אִישׁ בְּנַחֲלָתוֹ יִדְבְּקוּ מַטּוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל

יהושע פרק יד
(א) וְאֵלֶּה אֲשֶׁר נָחֲלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ כְּנָעַן אֲשֶׁר נִחֲלוּ אוֹתָם אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן וְרָאשֵׁי אֲבוֹת הַמַּטּוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל

יהושע פרק יט
(נא) אֵלֶּה הַנְּחָלֹת אֲשֶׁר נִחֲלוּ אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן וְרָאשֵׁי הָאָבוֹת לְמַטּוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּגוֹרָל בְּשִׁלֹה לִפְנֵי ה' פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד וַיְכַלּוּ מֵחַלֵּק אֶת הָאָרֶץ:

יהושע פרק כא
(א) וַיִּגְּשׁוּ רָאשֵׁי אֲבוֹת הַלְוִיִּם אֶל אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְאֶל יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן וְאֶל רָאשֵׁי אֲבוֹת הַמַּטּוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל:

יהושע פרק כב
(יד) וַעֲשָׂרָה נְשִׂאִים עִמּוֹ נָשִׂיא אֶחָד נָשִׂיא אֶחָד לְבֵית אָב לְכֹל מַטּוֹת יִשְׂרָאֵל וְאִישׁ רֹאשׁ בֵּית  אֲבוֹתָם הֵמָּה לְאַלְפֵי יִשְׂרָאֵל
הם מזמינים את שני השבטים וחצי להתנחל בארץ
יהושע פרק כב
(יט) וְאַךְ אִם טְמֵאָה אֶרֶץ אֲחֻזַּתְכֶם עִבְרוּ לָכֶם אֶל אֶרֶץ אֲחֻזַּת ה' אֲשֶׁר שָׁכַן שָׁם מִשְׁכַּן ה' וְהֵאָחֲזוּ בְּתוֹכֵנוּ

יום חמישי, 4 ביוני 2020

האם מעמד הר סיני – שמות פרק יט - התקיים כמתוכנן ?


האם מעמד הר סיני – שמות פרק יט - התקיים כמתוכנן ?
בפתיחת ספור מעמד הר סיני מטיל ה' על משה לבקש מהעם את תגובתם לשני נושאים.
הראשון - הצעה לברית עם ה';
...וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ:
וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ.
משה מוסר את דברי ה' לזקנים ודרכם מקבל את תשובת העם:
(ח) וַיַּעֲנוּ כָל הָעָם יַחְדָּו וַיֹּאמְרוּ
כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה
וַיָּשֶׁב מֹשֶׁה אֶת דִּבְרֵי הָעָם אֶל ה':
בזה תם הסבב הראשון ומיד נפתח הסבב השני:
(ט) וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה
הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן
בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ
וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם


וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת דִּבְרֵי הָעָם אֶל ה':


ומה הייתה תשובת העם ? –יש להניח שביקשו דבר מה. אחרת היה נאמר ,כמו קודם, " כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה".והקורא תמה מדוע לא נזכרת בקשתם.
במדרש [מכילתא דרבי ישמעאל יתרו - מסכתא דבחדש פרשה ב ] מובאות תשובות העם על ידי רֶבי
הנראות הזויות,אבל מיד נראה שאכן הוא קולע לפשט.וכך מתמצת אותן רש"י :
תשובה על דבר זה שמעתי מהם שרצונם לשמוע ממך, אינו דומה השומע מפי השליח לשומע מפי המלך, רצוננו לראות את מלכנו:
התכנית של ה' הייתה: הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן - כמו שיתואר פעמים רבות בזמן המסע במדבר.עמוד הענן יהווה את הקשר בין ה' למשה.אבל בתגובה לבקשת העם יתרחשו תופעות שלא היו ולא יהיו כדוגמתן:
(טז) ... וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר
(יח) וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ
מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו ה' בָּאֵשׁ
וַיַּעַל עֲשָׁנוֹ כְּעֶשֶׁן הַכִּבְשָׁן
וַיֶּחֱרַד כָּל הָהָר מְאֹד:
המראה מלווה בקול מחריש אזניים:
וְקֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד
וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה:
וַיְהִי קוֹל הַשֹּׁפָר הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד
מֹשֶׁה יְדַבֵּר וְהָאֱלֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל:


כדי שהעם יחווה את התגלות ה' במראה ובקול,יש צורך בשני מסכים;
מסך ויזואלי לעין - עשן סמיך מאד.
ומסך אודיאלי לאוזן - קֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד.
בני ישראל יראו - ולא יראו, ישמעו - ולא ישמעו.
.
ביד רועדת אני נגש לכתוב את השורות הבאות.חז"ל לא העיזו לומר שהעם כנראה בקש דבר נוסף.ואני בהיסוס רב מנסה לרמוז למה שהתורה וחז"ל נסו להסתיר.
מה ניתן להסיק מהאזהרות החמורות:
(יב) וְהִגְבַּלְתָּ אֶת הָעָם סָבִיב לֵאמֹר
הִשָּׁמְרוּ לָכֶם עֲלוֹת בָּהָר וּנְגֹעַ בְּקָצֵהוּ כָּל הַנֹּגֵעַ בָּהָר מוֹת יוּמָת:
(יג) לֹא תִגַּע בּוֹ יָד כִּי סָקוֹל יִסָּקֵל אוֹ יָרֹה יִיָּרֶה
אִם בְּהֵמָה אִם אִישׁ לֹא יִחְיֶה ...

הגדר החשמלית לא הומצאה עדיין ...

לנו היום קשה להבין את הצורך להמחשה.אבל צריך לזכור בני ישראל ראו במצרים פסלים מרשימים בגדלם ובצורתם והם ידעו שכך מקובל בעולם.זאת הדרך היחידה לקשר עם האלים.והנה בא משה ומנסה לחדש שני חידושים
- רק א-ל אחד יש בעולם,
- והוא רחוק מכל הגשמה1.

התגלות ה' לא הייתה בתחילתה כפי שאכן תוכנן "בעב הענן",אבל לאחר זמן קצר של החוויה העוצמתית העם נבהל ונרתע.
שמות פרק כ

(טו) וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן
וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק.
(טז) וַיֹּאמְרוּ אֶל מֹשֶׁה :
דַּבֵּר אַתָּה עִמָּנוּ וְנִשְׁמָעָה
וְאַל יְדַבֵּר עִמָּנוּ אֱלֹהִים פֶּן נָמוּת.
דברי ה' מתחילת הדברות
"אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ ..."
ועד
"...וְעֹשֶׂה חֶסֶד לַאֲלָפִים לְאֹהֲבַי וּלְשֹׁמְרֵי מִצְוֹתָי"
נאמרו בגוף ראשון
ובהמשך בגוף שלישי "...כִּי לֹא יְנַקֶּה ה' אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא".
כך מסבירה התורה באיזה שלב של עשרת הדברות דרש העם "דַּבֵּר אַתָּה עִמָּנוּ וְנִשְׁמָעָה"

כך בסופו של דבר התקיימה התכנית המקורית של ה' :
בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ
וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם




1 מעניין שעמוד האש ועמוד הענן ניתנים לראיה,אך לא למישוש,ואין להם צורה מוגדרת.

חטא משה ואהרון במדבר כ' א- יג


חטא משה ואהרון במדבר כ' א- יג
נסיונות רבים הועלו כדי להסביר את חטא משה ואהרון. [ראה שד"ל על האתר].לאחרונה יש המנסים לקשור את האירוע לשנת הארבעים במדבר.אך התורה מציינת דווקא את החודש ולא את השנה,ולכן לשיטתם העיקר חסר מן הספר.
בעיה קשה מתעוררת בקריאת הפרשיה מתחילתה ובמיוחד בסופה;
נגד מי מכוונת תלונת העם במי מריבת קדש ?
לכאורה,נגד משה ואהרון.
חמישה היגדים מפורשים מוכיחים זאת ללא כל ספק.
א – וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן:
ב- וַיָּרֶב הָעָם עִם מֹשֶׁה ... [השורש ר.י.ב. מופיע רק בתלונות על המים כאן ובשמות יז ]
ג- וְלָמָה הֲבֵאתֶם אֶת קְהַל ה' אֶל הַמִּדְבָּר הַזֶּה לָמוּת שָׁם אֲנַחְנוּ וּבְעִירֵנוּ:
ד- וְלָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לְהָבִיא אֹתָנוּ אֶל הַמָּקוֹם הָרָע הַזֶּה,
לֹא מְקוֹם זֶרַע וּתְאֵנָה וְגֶפֶן וְרִמּוֹן וּמַיִם אַיִן לִשְׁתּוֹת - כלומר אינכם יכולים להביאנו אל הארץ המובטחת.
ה - וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן מִפְּנֵי הַקָּהָל אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד.
רק בתלונה זאת נאמר שמשה ואהרון נכנסו לאהל מועד "מפני הקהל". לכן צודק אב"ע באמרו: 'כדמות בורחים'. נזכיר שבתלונה אחרת על מחסור במים נאמר:
וַיִּצְעַק מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר מָה אֶעֱשֶׂה לָעָם הַזֶּה עוֹד מְעַט וּסְקָלֻנִי: שמות פרק יז, ד. ואכן העדר מים במדבר גורם לתסכול אגרסיבי ביותר.
על החמישה הנ"ל מוסיף העם שתי "הצהרות נאמנות" לה'.
"וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר: וְלוּ גָוַעְנוּ בִּגְוַע אַחֵינוּ לִפְנֵי ה'" [הכוונה לנאמר בסוף פרק יז]
"וְלָמָה הֲבֵאתֶם אֶת קְהַל ה'..."

במלים אחרות :אין לנו דבר נגד הקב"ה. רק אתם - משה ואהרון - נושאים באחריות לאסון הכבד המאיים עלינו במדבר.


אבל במלים האחרונות של הפרשיה מתהפכת התמונה.
(יג) הֵמָּה מֵי מְרִיבָה אֲשֶׁר רָבוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת ה'...
כיצד נוכל להבין זאת ? עם מי,אפוא, רבו בני ישראל ? מדוע התורה מפרטת מאד את המריבה עם משה ואהרון ובסוף ,כבדרך אגב,משנה את יעד המריבה של העם ?
העם כבר למד בתלונות הקודמות שתלונה ישירה נגד ה' נענית בעונש מידי.כגון,
במדבר פרק יא (א) וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים רַע בְּאָזְנֵי ה' וַיִּשְׁמַע ה' וַיִּחַר אַפּוֹ וַתִּבְעַר בָּם אֵשׁ ה' וַתֹּאכַל בִּקְצֵה הַמַּחֲנֶה:
כדי להימנע מתגובת ה' הם מסתירים את יעד התלונה;כביכול, רק שני המנהיגים האנושיים אשמים במחדל הקשה, אך למעשה הם יודעים שהם רק שליחים של ה'.
משה מודע ל"הצגה" זאת.כך אמר לקרח:
לָכֵן אַתָּה וְכָל עֲדָתְךָ הַנֹּעָדִים עַל ה' וְאַהֲרֹן מַה הוּא כִּי [תלונו] תַלִּינוּ עָלָיו: [במדבר פרק טז (יא)]
וכן לדתן ואבירם:
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה בְּזֹאת תֵּדְעוּן כִּי ה' שְׁלָחַנִי לַעֲשׂוֹת אֵת כָּל הַמַּעֲשִׂים הָאֵלֶּה כִּי לֹא מִלִּבִּי:
... (ל) וְאִם בְּרִיאָה יִבְרָא ה' ... וִידַעְתֶּם כִּי נִאֲצוּ הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה אֶת ה'. [שם (כח)]
ארבע ההוראות של ה' ליציאה מהסבך נועדו גם להקדיש את ה' וגם להחזיר למנהיגים את יוקרתם.
א - קַח אֶת הַמַּטֶּה
ב-וְהַקְהֵל אֶת הָעֵדָה אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ וְדִבַּרְתֶּם אֶל הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם וְנָתַן מֵימָיו
ג - וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן הַסֶּלַע
ד - וְהִשְׁקִיתָ אֶת הָעֵדָה וְאֶת בְּעִירָם:
בבצוע של הוראות אלו רק על הראשונה נאמר:
(ט) "וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת הַמַּטֶּה מִלִּפְנֵי ה' כַּאֲשֶׁר צִוָּהוּ". מכאן שבשלושת האחרות לא מלאו משה ואהרון אחר דברי ה',כפי שנראה להלן.
ברור ש "הַמַּטֶּה מִלִּפְנֵי ה'" הוא מטה אהרון הנזכר בפרק י"ז שקדם לשני הפרקים ההלכתיים י"ח- י"ט המפרידים ביניהם.ושם נאמר:
(כה) וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה הָשֵׁב אֶת מַטֵּה אַהֲרֹן לִפְנֵי הָעֵדוּת לְמִשְׁמֶרֶת לְאוֹת לִבְנֵי מֶרִי וּתְכַל תְּלוּנֹּתָם מֵעָלַי וְלֹא יָמֻתוּ:
וכן נאמר [שם פס' כ] " וַהֲשִׁכֹּתִי מֵעָלַי אֶת תְּלֻנּוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֵם מַלִּינִם עֲלֵיכֶם" .כמו שבעצם קורה עכשיו.

ואם היו משה ואהרון מדברים אל הסלע " לְעֵינֵיהֶם ", היה הסלע 'נותן מימיו',היה שם שמים מתקדש. ועל ידי שתי פעולות של משה – "וְהוֹצֵאתָ" "וְהִשְׁקִיתָ" - כלומר ארגון העם הצמא בסדרי הגישה אל המים ,היה העם מתרשם מחדש במנהיגותו של משה.
התורה אינה חוסכת במלים כדי שהקורא יזדהה עם המצוקה של משה ואהרון המשוכנעים שתלונת העם היא רק נגדם ולכן אינם מבצעים את ההוראה השניה – " וְדִבַּרְתֶּם אֶל הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם" – כפי שציוה ה'.השינוי איננו רק בהכאה במקום הדבור,אלא נרחב יותר.
ה' ציוה להקהיל את "הָעֵדָה".עליה נאמר:
"וְלֹא הָיָה מַיִם לָעֵדָה וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן ".העדה הצמאה למים ממורמרת בעמקי לבה על ה',אך את תסכולם הם מוציאים על משה ואהרון.לכן מצווה ה' להקהיל אותה כדי שבהוצאה הנסית של המים תשוב להכיר בכוחו של ה'.
הדבור אל הסלע "לְעֵינֵיהֶם",- ולא ישירות אליהם - נועד,אפוא,לחשוף את העמדת הפנים שבין תלונתם הגלויה לזאת הנסתרת.כך משה ואהרון ידברו אל הסלע,כאשר ברור שהכוונה היא שהעם ישמע.
ה' העדה
העדה משה משה הסלע
(י) וַיַּקְהִלוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֶת הַקָּהָל אֶל פְּנֵי הַסָּלַע
משה ואהרון מקהילים את "הקהל" –ולא את "העדה"-,את אותו קהל שהבריח אותם אל אהל מועד.את הבריונים הצועדים בקדמת ההפגנה.הם מביאים אותם אֶל פְּנֵי הַסָּלַע,כלומר סמוך למקום הנביעה כדי שיוכלו לראות שהם-הם המוציאים את המים.[סמוך למקום הנביעה אין אפשרות להביא אנשים רבים]
הפניה הזועפת והשאלה הרטורית " שִׁמְעוּ נָא הַמֹּרִים הֲמִן הַסֶּלַע הַזֶּה נוֹצִיא לָכֶם מָיִם" נועדו להעצים את מחולל הנס.גם "וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ" [שלא נאמר בהוצאת המים ב"מי מריבה" (שמות יז)] מגדיל את חלקו של משה ומשווה אותו לבצוע מכות מצרים ובמיוחד לבקיעת ים סוף (שם יד טז).
וַיַּךְ אֶת הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ פַּעֲמָיִם – אף לא פעם אחת הוצרך משה להכפיל את הסימן לתחילת הנס.אין זאת
אלא שבהכאה הראשונה לא יצאו מים [רש"י על אתר]. משה היה צריך להבין שעליו לחזור להוראות ה' במדויק.משה אינו שועה לאזהרת ה' ומכה פעם נוספת.
"וַיֵּצְאוּ מַיִם רַבִּים וַתֵּשְׁתְּ הָעֵדָה וּבְעִירָם" -בניגוד לתכנית המקורית "וְנָתַן מֵימָיו וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן הַסֶּלַע וְהִשְׁקִיתָ אֶת הָעֵדָה וְאֶת בְּעִירָם".ה' מונע ממנו לצבור יותר קרדיט על ידי הפעולות של "והוצאת" "והשקית" שהיו בתכנון המקורי.
(יב) "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן יַעַן לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל". הגדרה זאת של המעשה תואמת את המתואר לעיל.ה' רואה ללבב ואילו לאדם אין אלא רק מה שעיניו רואות.יחד עם התאור המפורט של התלונה בה אנו מזדהים עם התמונה הנקלטת בעיני משה ואהרון,הם אבדו את אמון ה' בהמשך הובלת העם לארץ.
האשמת העם שהם הונו אותם ולא הביאום ל"מְקוֹם זֶרַע וּתְאֵנָה וְגֶפֶן וְרִמּוֹן ".ורצונם העז להוכיח שיש להם היכולת להנהיג את העם לארץ גורר את תגובת ה' ;
"לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת הַקָּהָל הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם."
הפסוק הסוגר את הפרשיה
הֵמָּה מֵי מְרִיבָה אֲשֶׁר רָבוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת ה' וַיִּקָּדֵשׁ בָּם
מלמדנו פעם נוספת :
אֵין חָכְמָה וְאֵין תְּבוּנָה וְאֵין עֵצָה לְנֶגֶד ה' [משלי פרק כא ל]
...וּדְבַר אֱלֹהֵינוּ יָקוּם לְעוֹלָם [ישעיהו פרק מ ח]