יום חמישי, 4 ביוני 2020

האם מעמד הר סיני – שמות פרק יט - התקיים כמתוכנן ?


האם מעמד הר סיני – שמות פרק יט - התקיים כמתוכנן ?
בפתיחת ספור מעמד הר סיני מטיל ה' על משה לבקש מהעם את תגובתם לשני נושאים.
הראשון - הצעה לברית עם ה';
...וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ:
וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ.
משה מוסר את דברי ה' לזקנים ודרכם מקבל את תשובת העם:
(ח) וַיַּעֲנוּ כָל הָעָם יַחְדָּו וַיֹּאמְרוּ
כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה
וַיָּשֶׁב מֹשֶׁה אֶת דִּבְרֵי הָעָם אֶל ה':
בזה תם הסבב הראשון ומיד נפתח הסבב השני:
(ט) וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה
הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן
בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ
וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם


וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת דִּבְרֵי הָעָם אֶל ה':


ומה הייתה תשובת העם ? –יש להניח שביקשו דבר מה. אחרת היה נאמר ,כמו קודם, " כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה".והקורא תמה מדוע לא נזכרת בקשתם.
במדרש [מכילתא דרבי ישמעאל יתרו - מסכתא דבחדש פרשה ב ] מובאות תשובות העם על ידי רֶבי
הנראות הזויות,אבל מיד נראה שאכן הוא קולע לפשט.וכך מתמצת אותן רש"י :
תשובה על דבר זה שמעתי מהם שרצונם לשמוע ממך, אינו דומה השומע מפי השליח לשומע מפי המלך, רצוננו לראות את מלכנו:
התכנית של ה' הייתה: הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן - כמו שיתואר פעמים רבות בזמן המסע במדבר.עמוד הענן יהווה את הקשר בין ה' למשה.אבל בתגובה לבקשת העם יתרחשו תופעות שלא היו ולא יהיו כדוגמתן:
(טז) ... וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר
(יח) וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ
מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו ה' בָּאֵשׁ
וַיַּעַל עֲשָׁנוֹ כְּעֶשֶׁן הַכִּבְשָׁן
וַיֶּחֱרַד כָּל הָהָר מְאֹד:
המראה מלווה בקול מחריש אזניים:
וְקֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד
וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה:
וַיְהִי קוֹל הַשֹּׁפָר הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד
מֹשֶׁה יְדַבֵּר וְהָאֱלֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל:


כדי שהעם יחווה את התגלות ה' במראה ובקול,יש צורך בשני מסכים;
מסך ויזואלי לעין - עשן סמיך מאד.
ומסך אודיאלי לאוזן - קֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד.
בני ישראל יראו - ולא יראו, ישמעו - ולא ישמעו.
.
ביד רועדת אני נגש לכתוב את השורות הבאות.חז"ל לא העיזו לומר שהעם כנראה בקש דבר נוסף.ואני בהיסוס רב מנסה לרמוז למה שהתורה וחז"ל נסו להסתיר.
מה ניתן להסיק מהאזהרות החמורות:
(יב) וְהִגְבַּלְתָּ אֶת הָעָם סָבִיב לֵאמֹר
הִשָּׁמְרוּ לָכֶם עֲלוֹת בָּהָר וּנְגֹעַ בְּקָצֵהוּ כָּל הַנֹּגֵעַ בָּהָר מוֹת יוּמָת:
(יג) לֹא תִגַּע בּוֹ יָד כִּי סָקוֹל יִסָּקֵל אוֹ יָרֹה יִיָּרֶה
אִם בְּהֵמָה אִם אִישׁ לֹא יִחְיֶה ...

הגדר החשמלית לא הומצאה עדיין ...

לנו היום קשה להבין את הצורך להמחשה.אבל צריך לזכור בני ישראל ראו במצרים פסלים מרשימים בגדלם ובצורתם והם ידעו שכך מקובל בעולם.זאת הדרך היחידה לקשר עם האלים.והנה בא משה ומנסה לחדש שני חידושים
- רק א-ל אחד יש בעולם,
- והוא רחוק מכל הגשמה1.

התגלות ה' לא הייתה בתחילתה כפי שאכן תוכנן "בעב הענן",אבל לאחר זמן קצר של החוויה העוצמתית העם נבהל ונרתע.
שמות פרק כ

(טו) וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן
וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק.
(טז) וַיֹּאמְרוּ אֶל מֹשֶׁה :
דַּבֵּר אַתָּה עִמָּנוּ וְנִשְׁמָעָה
וְאַל יְדַבֵּר עִמָּנוּ אֱלֹהִים פֶּן נָמוּת.
דברי ה' מתחילת הדברות
"אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ ..."
ועד
"...וְעֹשֶׂה חֶסֶד לַאֲלָפִים לְאֹהֲבַי וּלְשֹׁמְרֵי מִצְוֹתָי"
נאמרו בגוף ראשון
ובהמשך בגוף שלישי "...כִּי לֹא יְנַקֶּה ה' אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא".
כך מסבירה התורה באיזה שלב של עשרת הדברות דרש העם "דַּבֵּר אַתָּה עִמָּנוּ וְנִשְׁמָעָה"

כך בסופו של דבר התקיימה התכנית המקורית של ה' :
בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ
וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם




1 מעניין שעמוד האש ועמוד הענן ניתנים לראיה,אך לא למישוש,ואין להם צורה מוגדרת.