מה בין אליהו לאלישע תלמידו
?
מה
גרם לאלישע למנות את חזאל ויהוא למלכים
?
המאבק
בהחדרת האל בעל
שתי
תקופות של נביאים ידועות בתנ"ך;
"הנביאים המנהיגים"-
משה,
דבורה ושמואל ו"נביאי
הספר"
-ישעיהו,ירמיהו
וכו'.ביניהם
ניצבים שני נביאים -
אליהו ואלישע -
השונים מכל השאר.
אינם נושאים נאומים,
מרבים בנסים,מדריכים
קבוצות של "בני
נביאים"
ומתמודדים בחריפות עם
מלכי ישראל עד שכפשע בינם לבין המוות.
גם התופעה של נביא
המצטווה למנות נביא תחתיו אינה מוכרת
במקרא.
התפקיד
שנועד להם ממוקד ביותר;מלחמת
חרמה במלכי בית אחאב ההופכים את העבודה
לאל בעל לדת הממלכה. יוזמתה
של איזבל בהביאה מצידון כשמונה מאות נביאי
בעל ואשרה;
...נְבִיאֵי
הַבַּעַל אַרְבַּע מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים
וּנְבִיאֵי
הָאֲשֵׁרָה אַרְבַּע מֵאוֹת אֹכְלֵי
שֻׁלְחַן אִיזָבֶל:
[מלכים א פרק יח]
ובהריגת
נביאי ה'
והריסת מזבחותיו.
אֶת
מִזְבְּחֹתֶיךָ הָרָסוּ
וְאֶת
נְבִיאֶיךָ הָרְגוּ בֶחָרֶב [שם
פרק יט ]
עַד מָתַי אַתֶּם פֹּסְחִים
עַל שְׁתֵּי הַסְּעִפִּים
אִם ה'
הָאֱלֹהִים -
לְכוּ אַחֲרָיו
וְאִם
הַבַּעַל -
לְכוּ אַחֲרָיו
וְלֹא
ולא עָנוּ הָעָם אֹתוֹ דָּבָר:
[שם י"ח
כא]
בהשפעת
נביאי השקר של איזבל נסחפה כמעט כל ממלכת
שומרון לסוג זה של "עבודה
בשיתוף".
וְהִשְׁאַרְתִּי
בְיִשְׂרָאֵל שִׁבְעַת אֲלָפִים
כָּל
הַבִּרְכַּיִם אֲשֶׁר לֹא כָרְעוּ
לַבַּעַל
וְכָל
הַפֶּה אֲשֶׁר לֹא נָשַׁק לוֹ:
[שם י"ט
יח]
דרכו
של אליהו במאבק וכשלונו.
ראשית
דברי אליהו הם :
וַיֹּאמֶר
אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי מִתֹּשָׁבֵי
גִלְעָד אֶל אַחְאָב
חַי ה'
אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל
אֲשֶׁר עָמַדְתִּי לְפָנָיו
אִם
יִהְיֶה הַשָּׁנִים הָאֵלֶּה טַל וּמָטָר
כִּי
אִם לְפִי דְבָרִי:
[שם יז א]
לאחר
שלוש שנות בצורת רצופות ו מ י ד לאחר
הריגת נביאי הבעל בכרמל חזר הגשם.
וַיְהִי
עַד כֹּה וְעַד כֹּה
וְהַשָּׁמַיִם
הִתְקַדְּרוּ עָבִים וְרוּחַ
וַיְהִי
גֶּשֶׁם גָּדוֹל
וַיִּרְכַּב
אַחְאָב וַיֵּלֶךְ יִזְרְעֶאלָה:[שם
פס'
מה]
יש
להניח שסבור היה אליהו שבזה ניחתה מכה
ניצחת על עבודת הבעל ובמיוחד לאחר הכרזת
העם:
וַיַּרְא
כָּל הָעָם וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם
אך
הייתה זאת התלהבות זמנית ,כי
כבר למחרת התברר לו שעליו לברוח ממלכת
שומרון.הוא
מתוסכל עד כדי מאיסה בחייו.
וְהוּא
הָלַךְ בַּמִּדְבָּר דֶּרֶךְ יוֹם
וַיָּבֹא וַיֵּשֶׁב תַּחַת רֹתֶם אחת
אֶחָד
וַיִּשְׁאַל אֶת
נַפְשׁוֹ לָמוּת
וַיֹּאמֶר:
רַב עַתָּה ה'
קַח נַפְשִׁי,
כִּי לֹא טוֹב אָנֹכִי
מֵאֲבֹתָי [שם
פרק יט ד ]
שגויה
הייתה הנחתו שניתן היה לשנות עיקרי אמונה
דתית באבחת חרב אחת.
בדיוק
בנקודה זאת ינסה אלישע ללכת בדרך שונה;לא
נס אחד – גדול ומרשים ככל שיהיה -
יגרום להפסקת עבודת
הבעל,אלא
סדרה ארוכה של מעשי מופת "קטנים"
אשר יתנהלו לאורך מספר
שנים.
סירוב
אליהו להריגת עובדי הבעל
אליהו
לא נשמע להוראות ה'
למנות את חזאל למלך על
ארם ואת יהוא למלך על ישראל [שם
פרק יט].יש
להניח שלא הסכים לקחת חלק פעיל במהלכים
שיביאו לאסון גדול -כמעט
הכחדה -
על ממלכת ישראל3
.
וְהָיָה
הַנִּמְלָט מֵחֶרֶב חֲזָאֵל יָמִית
יֵהוּא
וְהַנִּמְלָט מֵחֶרֶב
יֵהוּא יָמִית אֱלִישָׁע:
אפילו
את אלישע הוא לא מינה לנביא תחתיו.
אלישע בקש :
...וִיהִי
נָא פִּי שְׁנַיִם בְּרוּחֲךָ אֵלָי.
ותשובת
אליהו הייתה:
וַיֹּאמֶר
הִקְשִׁיתָ לִשְׁאוֹל אִם תִּרְאֶה אֹתִי
לֻקָּח מֵאִתָּךְ -
יְהִי לְךָ כֵן,
וְאִם
אַיִן -
לֹא יִהְיֶה:
[מלכים ב'
פרק ב'
ט-י]
רק
לאחר שאלישע חצה את הירדן בגלימת
אליהו,מכריזים
בני הנביאים:
וַיִּרְאֻהוּ
בְנֵי הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר בִּירִחוֹ
מִנֶּגֶד וַיֹּאמְרוּ
נָחָה
רוּחַ אֵלִיָּהוּ עַל אֱלִישָׁע וַיָּבֹאוּ
לִקְרָאתוֹ וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ אָרְצָה
6
[שם
פס'
טו]
אלישע
הבין שנס אחד גם יהיה גדול ומרשים תועלתו
מוגבלת לזמן קצר בלבד והצורך בגשם יחזיר
את העם לעבודה בשתוף.לכן
הולך הוא בארץ לארכה ורחבה ובכל מקום מביא
עזר לכל דכפין.מִבֵּין
כל מעשי הנסים שלו נעסוק בשניים בלבד
.וזאת
על מנת לדון בשאלה :מדוע
בשלב מסוים חדל מכך ונפנה למשוח שני אישים
למלכים על ארם ועל ישראל,אותם
שניים שנצטווה אליהו להמליך ?
יחס
אלישע ליהורם מלך ישראל;מאויב
לאוהב.
כבר
בתחילת דרכו כנביא הצהיר אלישע מה היא
מטרת שליחותו.וכך
נשבע באזני יהורם בן אחאב המתחנן לישועה:
(יג)
וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע
אֶל מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל
מַה לִּי וָלָךְ ?!
לֵךְ אֶל נְבִיאֵי אָבִיךָ
וְאֶל נְבִיאֵי אִמֶּךָ !!
וַיֹּאמֶר לוֹ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל
אַל,
כִּי קָרָא ה'
לִשְׁלֹשֶׁת הַמְּלָכִים
הָאֵלֶּה לָתֵת אוֹתָם בְּיַד מוֹאָב:
(יד)
וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע
אִם
אַבִּיט אֵלֶיךָ וְאִם אֶרְאֶךָּ [שם
ג'
יג-
יד]
הנביאים
הם נביאי הבעל שאליהו נלחם בהם.
ומכריז בזה אלישע
-שיהושפט
כינה אותו באותו מעמד :
אֱלִישָׁע בֶּן
שָׁפָט אֲשֶׁר יָצַק מַיִם עַל יְדֵי
אֵלִיָּהוּ [שם
יא]-
שהוא מקדש מאבק בלתי
מתפשר במלך הממשיך את עבודת הבעל.
כמו
שאליהו ואלישע נמנעו מלהיכנס לבית אל7,כך
נמנע גם אלישע מלבקר ביזרעאל ,ארמון
החורף של מלכי ישראל.הוא
מרבה לבקר בעיר שונם השוכנת כשמונה ק"מ
צפונית לה.
אבל
לאחר שראה אלישע שיהורם אינו מתכוון לחדול
מעבודת הבעל,הוא
מנסה דרך שונה.
הוא
יהיה לו לעזר כדי שיקנה את אמונו בו כנביא
ה'.ואולי
יבין בזה יהורם את אפסותם של נביאי הבעל
וישלחם מגבול ישראל.
נערה קטנה מארץ ישראל
יודעת שיש נביא בישראל המרפא מצרעת[שם
ה'
ב]
ואילו מלך ישראל לא
שמע עליו.אלישע
מבין ששמעם של מעשיו המופלאים לא הגיע אל
המלך.ולכן
ישנה את יחסו אליו.במקום
לשלוח אותו באירוניה מושחזת אל נביאי
הבעל,הוא
יגלה לו ש "יֵשׁ
נָבִיא בְּיִשְׂרָאֵל ".
ולכן
כאשר יהורם נואש ואובד עצות מול פנייתו
של מלך ארם,
...
וַיִּשְׁלַח אֶל
הַמֶּלֶךְ לֵאמֹר
לָמָּה קָרַעְתָּ
בְּגָדֶיךָ
יָבֹא נָא אֵלַי וְיֵדַע
כִּי יֵשׁ נָבִיא בְּיִשְׂרָאֵל [שם
ה'
ח]
לאחר
מכן הוא מזהיר את יהורם מפני מארבים שטומן
לו צבא ארם.
מערך מודיעין גדול לא
יספק אינפורמציה כמו זאת שבפי הנביא
(ט)
וַיִּשְׁלַח אִישׁ
הָאֱלֹהִים אֶל מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר
הִשָּׁמֶר מֵעֲבֹר הַמָּקוֹם הַזֶּה
כִּי שָׁם אֲרָם נְחִתִּים:
(י)
וַיִּשְׁלַח מֶלֶךְ
יִשְׂרָאֵל אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר
לוֹ אִישׁ הָאֱלֹהִים והזהירה
וְהִזְהִירוֹ וְנִשְׁמַר שָׁם לֹא אַחַת
וְלֹא שְׁתָּיִם:
[שם פרק ו ט-י]
במעשה
המופת השלישי אלישע מוכיח למלך ישראל את
יכולתו המבצעית.יש
בכוחו ,כמובן
באמצעות "ידו
הארוכה"
של ה',
להשתלט על גדוד
ארמי,לקחתו
בשבי ולהביאו לפני יהורם לשומרון.
חילופי
הדברים שביניהם מעידים שהיחסים בין הנביא
והמלך הולכים ומשתפרים.
וַיֹּאמֶר
מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֶל אֱלִישָׁע
כִּרְאֹתוֹ אוֹתָם
הַאַכֶּה אַכֶּה אָבִי ?
וַיֹּאמֶר:
לֹא תַכֶּם.
הַאֲשֶׁר שָׁבִיתָ
בְּחַרְבְּךָ וּבְקַשְׁתְּךָ אַתָּה
מַכֶּה ?
שִׂים לֶחֶם וָמַיִם
לִפְנֵיהֶם וְיֹאכְלוּ וְיִשְׁתּוּ
וְיֵלְכוּ אֶל אֲדֹנֵיהֶם
וַיִּכְרֶה לָהֶם כֵּרָה
גְדוֹלָה וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ
וַיְשַׁלְּחֵם וַיֵּלְכוּ אֶל אֲדֹנֵיהֶם
וְלֹא יָסְפוּ עוֹד גְּדוּדֵי
אֲרָם לָבוֹא בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל:
[שם ו כא-
כג]
מעשי
הנסים של אלישע מגיעים לשיאם במצור הקשה
מאד של ארם על שומרון.הרעב
בעיר מגיע עד ל :
וְאָכַלְתָּ
פְרִי בִטְנְךָ בְּשַׂר בָּנֶיךָ
וּבְנֹתֶיךָ...
[דברים כח נג]
רק
כאשר סבלנותו של המלך פוקעת,כי
הוא יודע שיש בכוחו הנבואי של אלישע להסיר
את המצור.אלישע
יודע שככל שהרעב יהיה גדול יותר,כך
תועצם השפעת השבירה הנסית של המצור.תקוותו
שבכך יכירו כולם בה'
ויבערו את הבעל מקרבם.
מיד
לאחר ההצלה המפתיעה של שומרון,מבקש
המלך מגחזי נערו של אלישע
...
סַפְּרָה נָּא לִי אֵת
כָּל הַגְּדֹלוֹת אֲשֶׁר עָשָׂה
אֱלִישָׁע:
החיאת
הילד של השונמית היה ידוע רק לגחזי9
ולאם הילד.המלך
היה מופתע מאד כאשר שמע עליו.כנראה
שהיה קשה לו להאמין בכך.ועתה
'נס
בתוך נס'
;
(ה)
וַיְהִי הוּא מְסַפֵּר
לַמֶּלֶךְ אֵת אֲשֶׁר הֶחֱיָה אֶת הַמֵּת
וְהִנֵּה הָאִשָּׁה אֲשֶׁר
הֶחֱיָה אֶת בְּנָהּ צֹעֶקֶת אֶל הַמֶּלֶךְ
עַל בֵּיתָהּ וְעַל שָׂדָהּ10
וַיֹּאמֶר גֵּחֲזִי אֲדֹנִי
הַמֶּלֶךְ זֹאת הָאִשָּׁה וְזֶה בְּנָהּ
אֲשֶׁר הֶחֱיָה אֱלִישָׁע:
(ו)
וַיִּשְׁאַל הַמֶּלֶךְ
לָאִשָּׁה וַתְּסַפֶּר לוֹ .
גם
דרכו של אלישע נכשלה
אחרי
שהתרשם המלך מכל "הגדולות"
של אלישע,מה
ציפה אלישע שהוא יעשה ?-
סוף-סוף
יכרית את עבודת הבעל.אבל
כדי שנבין שהוא לא מתכוון לכך,נמסר
לנו שהוא הורה לתקן את העוול שנעשה לשונמית
ותו לא.
וַיִּתֶּן
לָהּ הַמֶּלֶךְ סָרִיס אֶחָד לֵאמֹר
הָשֵׁיב
אֶת כָּל אֲשֶׁר לָהּ וְאֵת כָּל תְּבוּאֹת
הַשָּׂדֶה
מִיּוֹם
עָזְבָה אֶת הָאָרֶץ וְעַד עָתָּה:[שם]
אלישע מבין שאין טעם
להמשיך בדרך בה נקט עד עתה ואין מנוס
מלקיים את צו ה'
לאליהו בחורב.ולכן
מיד הלך לדמשק כדי לגרום לחזאל להפוך למלך
ארם.אנו
למדים על הקושי הגדול של אלישע לבצע משימה
זאת בצרוף של שלושה היגדים נוקבים שאין
כדוגמתו במקרא:
וַיַּעֲמֵד
אֶת פָּנָיו
וַיָּשֶׂם
עַד בֹּשׁ
וַיֵּבְךְּ
אִישׁ הָאֱלֹהִים:
[שם פס'
יא]
הכתוב
הולך ומפרט את הסבה לבכי:
...וַיֹּאמֶר
כִּי יָדַעְתִּי אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה
לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל רָעָה;
מִבְצְרֵיהֶם תְּשַׁלַּח
בָּאֵשׁ
וּבַחֻרֵיהֶם בַּחֶרֶב
תַּהֲרֹג
וְעֹלְלֵיהֶם תְּרַטֵּשׁ
וְהָרֹתֵיהֶם תְּבַקֵּעַ:
[שם יב]
במלים
אלו מוסבר לנו מדוע אליהו לא התכוון לציית
לדבר ה'
על משיחת שלושת האישים
שמטרתו היא ,כאמור
לעיל,...וְהִשְׁאַרְתִּי
בְיִשְׂרָאֵל שִׁבְעַת אֲלָפִים..
סיום
אחד
הלקחים החשובים הנלמדים ממעשי אליהו
ואלישע שגם אם נס גדול המוכיח מעל לכל ספק
עליונות ה'
על אל זר אין בכוחו
לשרש אמונה דתית מקובלת.
וכמובן שגם סדרת
נסים,"גדולות",המתמשכים
לאורך שנים אחדות לא יביאו למימוש הדבר
"
לֹא יִהְיֶה לְךָ
אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי"
רק
משיחת יהוא למלך על ישראל אשר לא היה קשור
לתיאולוגיה של איזבל הביאה לסלוק עבודת
הבעל באמצעים אגרסיביים ביותר .
וַיַּשְׁמֵד
יֵהוּא אֶת הַבַּעַל מִיִּשְׂרָאֵל [שם
י'
כח]
מן הראוי לציין שגם בממלכת
יהודה לא הצליחו הנביאים לסלק את העבודה
הזרה בדרכי נעם ורק לאחר חורבן הבית נעלמה
העבודה בשתוף.
וַיִּקְרָא
אֶל ה' וַיֹּאמַר
ה' אֱלֹהָי
הֲגַם עַל הָאַלְמָנָה אֲשֶׁר אֲנִי
מִתְגּוֹרֵר עִמָּהּ הֲרֵעוֹתָ לְהָמִית
אֶת בְּנָהּ:
וראה מאמרי:אליהו
הנביא –סבא טוב או שופט קנאי ?
4
דומה לנבואת ישעיהו
...עַד
אֲשֶׁר אִם שָׁאוּ עָרִים מֵאֵין יוֹשֵׁב
וּבָתִּים
מֵאֵין אָדָם וְהָאֲדָמָה תִּשָּׁאֶה
שְׁמָמָה:
וְרִחַק ה'
אֶת הָאָדָם וְרַבָּה
הָעֲזוּבָה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ:
וְעוֹד בָּהּ
עֲשִׂרִיָּה וְשָׁבָה וְהָיְתָה
לְבָעֵר... [פרק
ו' יא]
5
דברים פרק כא יז ...פִּי
שְׁנַיִם בְּכֹל אֲשֶׁר יִמָּצֵא לוֹ
כִּי הוּא רֵאשִׁית אֹנוֹ לוֹ מִשְׁפַּט
הַבְּכֹרָה
וכי יעלה על
הדעת שתלמיד יבקש מרבו להיות פי שנים
ממנו ?!
6
בחציית הירדן ב"אדרת
אליהו" היה
אליהו חוזר אל משה ומקום מותו,
ואילו אלישע היה דומה
ליהושע, כי
חזר ועבר את הירדן מערבה,
אל ארץ האבות -
אליהו התחיל את פעולתו על
רקע חיאל בית האלי שבנה ביריחו וספג
את קללת יהושע, ואילו
אלישע ריפא את מי יריחו.[תודה
לרב יואל בן נון ]
8
ראה יהושע פרק כד (יז)
כִּי ה'
אֱלֹהֵינוּ הוּא הַמַּעֲלֶה
אֹתָנוּ וְאֶת אֲבוֹתֵינוּ מֵאֶרֶץ
מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים וַאֲשֶׁר
עָשָׂה לְעֵינֵינוּ אֶת הָאֹתוֹת
הַגְּדֹלוֹת הָאֵלֶּה...
9
אלישע הורה לגחזי להניח
את משענתו על הילד.כך
נוכח גחזי שאכן הילד מת.ולכן
יכול הוא להעיד על גודל הנס.
מֶה לַעֲשׂוֹת
לָךְ הֲיֵשׁ לְדַבֶּר לָךְ אֶל הַמֶּלֶךְ
אוֹ אֶל שַׂר הַצָּבָא
וַתֹּאמֶר
בְּתוֹךְ עַמִּי אָנֹכִי יֹשָׁבֶת:[שם
ד יג]
ועתה,
כאשר בגלל הרעב ירדה מן
הארץ,לא
ישבה בתוך עמה,ונזקקה
שידבר לה אל המלך.