אלישע הנביא והנערים מבית אל מלכים ב' ב' כג-כד
רבים תמהים על אלישע שגרם למותם של ארבעים ושנים נערים מהעיר בית אל.רבו הניסיונות להסביר את הסבה לקללת אלישע "עלה קרח,עלה קרח" על ידי אותם הנערים.עיון מדוקדק בתחילת הפרק יפרק לנו את התמיהות.
יציאת בני הנביאים בבית אל שונה מיציאת בני הנביאים שביריחו.
מלכים ב פרק ב
(ב) וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ אֶל אֱלִישָׁע שֵׁב נָא פֹה כִּי ה' שְׁלָחַנִי עַד בֵּית אֵל וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע חַי ה' וְחֵי נַפְשְׁךָ אִם אֶעֶזְבֶךָּ וַיֵּרְדוּ בֵּית אֵל: (ג) וַיֵּצְאוּ בְנֵי הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר בֵּית אֵל אֶל אֱלִישָׁע וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הֲיָדַעְתָּ כִּי הַיּוֹם ה' לֹקֵחַ אֶת אֲדֹנֶיךָ מֵעַל רֹאשֶׁךָ וַיֹּאמֶר גַּם אֲנִי יָדַעְתִּי הֶחֱשׁוּ: (ד) וַיֹּאמֶר לוֹ אֵלִיָּהוּ אֱלִישָׁע שֵׁב נָא פֹה כִּי ה' שְׁלָחַנִי יְרִיחוֹ וַיֹּאמֶר חַי ה' וְחֵי נַפְשְׁךָ אִם אֶעֶזְבֶךָּ וַיָּבֹאוּ יְרִיחוֹ: (ה) וַיִּגְּשׁוּ בְנֵי הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר בִּירִיחוֹ אֶל אֱלִישָׁע וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הֲיָדַעְתָּ כִּי הַיּוֹם ה' לֹקֵחַ אֶת אֲדֹנֶיךָ מֵעַל רֹאשֶׁךָ וַיֹּאמֶר גַּם אֲנִי יָדַעְתִּי הֶחֱשׁוּ
לשלושת ההבדלים "עד בית אל","וירדו" – "ויבאו","ויצאו" – "ויגשו" יש הסבר פשוט אחד.אליהו ואלישע לא נכנסו לבית אל ולכן רק "עד בית אל", לכן בני הנביאים "יצאו" אליהם בעברם ליד בית אל. לעומת זה אליהו ואלישע "באו", כלומר נכנסו 1 ליריחו ולכן נאמר על בני הנביאים שם "ויגשו".
יש לשער שאליהו ואלישע מחרימים את בית אל בגלל עגל הזהב אשר בה 2.בכל פרקי אליהו ואלישע אין אמירה מפורשת נגד עגל הזהב,כי עבודת הבעל שאיזבל מחדירה לישראל על ידי ארבע מאות נביאי הבעל עולה בחומרתה על בעיית עגלי הזהב עשרת מונים3
מעניין שכאשר אליהו ואלישע עברו ליד בית אל לא יצאו הנערים לקלס אותם.כנראה חששו מאליהו "הקנאי".עתה הם מנסים לפוגג את החרם על ידי התקלסות בנביא ה' מתוך תקווה שכך ימחו נגד החרמת עירם.אלישע עומד,איפוא,במבחן קשה. אם יתעלם מהפגיעה בו ויַראה שהוא שונה מאליהו מורו,עלול להתקבל הרושם שניתן להכשיר את עבודת ה' על ידי עגל הזהב.יתר על כן הקריאה "עלה קרח" מציינת שאלישע אינו כאליהו .
(ח) וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו אִישׁ בַּעַל שֵׂעָר וְאֵזוֹר עוֹר אָזוּר בְּמָתְנָיו וַיֹּאמַר אֵלִיָּה הַתִּשְׁבִּי הוּא: [מלכים ב פרק א ]
אלישע חייב להראות שהוא ממשיכו של אליהו והוא נושא את כל האשראי שצבר אליהו,
אין להטיל על אלישע את אשמת מות הילדים.הוא נהג בהם מידה כנגד מידה."ויקללם" איננו יודעים מה היה תוכן אותה קללה. יתכן שאמר שהם יהיו קרחים,או בדומה לזה.יציאת הדובים מן היער מראה שיד ה' בדבר.
ומדוע דווקא דובים ודווקא יער ?
חית הטרף השעירה ביותר היא הדב. ומקום שיש בו עצים מרובים נקרא "שעיר" [=עשיו] ולעתים יש ביער מקום חשוף והוא "קרחת יער" 4. "העונש המידתי "הוא אחד ממאפייני יד ה' כמו שאמר יתרו :
עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי גָדוֹל ה' מִכָּל הָאֱלֹהִים כִּי בַדָּבָר אֲשֶׁר זָדוּ עֲלֵיהֶם:[ שמות פרק יח יא].כלומר הטביעה בים הייתה כנגד השלכת התינוקות ליאור.
ולכן אין לטפול את אשמת מות הילדים על השליח,אלא –אם כבר – על המשלח.
לפני ספור הנערים בבית אל נכתב על רפואת המעין של יריחו. [מלכים ב' ב' יט]טענת התושבים הייתה:
וַיֹּאמְרוּ אַנְשֵׁי הָעִיר אֶל אֱלִישָׁע:
הִנֵּה נָא מוֹשַׁב הָעִיר טוֹב כַּאֲשֶׁר אֲדֹנִי רֹאֶה
וְהַמַּיִם רָעִים וְהָאָרֶץ מְשַׁכָּלֶת
'שכול' נאמר בעיקר על מותם של ילדים5 .
יהושע פרק ו (כו) וַיַּשְׁבַּע יְהוֹשֻׁעַ בָּעֵת הַהִיא לֵאמֹר
אָרוּר הָאִישׁ לִפְנֵי ה'
אֲשֶׁר יָקוּם וּבָנָה אֶת הָעִיר הַזֹּאת אֶת יְרִיחוֹ
בִּבְכֹרוֹ יְיַסְּדֶנָּה וּבִצְעִירוֹ יַצִּיב דְּלָתֶיהָ:
קללת יהושע התממשה סמוך לזמנו של אלישע בזמן מלכות אחאב.
בְּיָמָיו בָּנָה חִיאֵל בֵּית הָאֱלִי אֶת יְרִיחֹה
בַּאֲבִירָם בְּכֹרוֹ יִסְּדָהּ ובשגיב וּבִשְׂגוּב צְעִירוֹ הִצִּיב דְּלָתֶיהָ
כִּדְבַר ה' אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן. [מלכים א פרק טז (לד)]
אלישע נענה לבקשת מתיישבי יריחו להפסיק את הקללה ו"ריפא" את המים. האם עלה בדעתו שהקללה תעבור לעיר אחרת ?