יום שלישי, 5 בינואר 2021

מילה במלון

שמות פרק ד

(כד) וַיְהִי בַדֶּרֶךְ בַּמָּלוֹן וַיִּפְגְּשֵׁהוּ ה' וַיְבַקֵּשׁ הֲמִיתוֹ:

(כה) וַתִּקַּח צִפֹּרָה צֹר וַתִּכְרֹת אֶת עָרְלַת בְּנָהּ וַתַּגַּע לְרַגְלָיו וַתֹּאמֶר כִּי חֲתַן דָּמִים אַתָּה לִי:

(כו) וַיִּרֶף מִמֶּנּוּ אָז אָמְרָה חֲתַן דָּמִים לַמּוּלֹת:

אחת מהפרשיות הקשות ביותר.רבו הנסיונות להסביר :

את מי פגש ה' ?

איזה בן מלה צפורה ?

על מה יצא הקצף ?

לא יתכן להסביר שמשה חטא בהשעיית מילת בנו,שהרי כל הנולדים במדבר לא נימולו[יהושע ה'].

ועוד,אין צורך בעימות עד כדי " וַיְבַקֵּשׁ הֲמִיתוֹ ",יורה ה' למשה למול את בנו [או בניו] ולא נראה שמשה יסרב .ועוד,וכי יש לה' מועמד אחר ,'נסיך מצרי' .שגדל בבית פרעה שידע להתמודד עם פרעה?

נראה לי שיש לקרוא את הפסוקים הנ"ל על רקע יחסו הכללי של משה לשליחות שה' מטיל עליו.

יש לשים לב להקשר של האירוע המוקשה.

רק כאשר יצאה המשפחה לדרך נאמר למשה ;

(כב) וְאָמַרְתָּ אֶל פַּרְעֹה כֹּה אָמַר ה' בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל:

(כג) וָאֹמַר אֵלֶיךָ שַׁלַּח אֶת בְּנִי וְיַעַבְדֵנִי וַתְּמָאֵן לְשַׁלְּחוֹ

הִנֵּה אָנֹכִי הֹרֵג אֶת בִּנְךָ בְּכֹרֶךָ:

צריך אומץ רב ותעוזה בלתי רגילה לעמוד לפני שליט עריץ ולהכריז לפניו :"הִנֵּה אָנֹכִי הֹרֵג אֶת בִּנְךָ בְּכֹרֶךָ:".

משה לא חזר למדין,וגם לא המשיך בדרך למצרים ,אלא נשאר במלון.כך נראה לי יש להבין את המלים:

" וַיְהִי בַדֶּרֶךְ בַּמָּלוֹן". כך מקבלות מלים אלו משמעות מלאה.שאם לא כן מה הן מלמדות? התורה לא הייתה יכולה לומר במפורש שמשה 'סרב פקודה' לה' ."אם בארזים נפלה שלהבת..."

מקובל היה במזרח הקדום להציל את אבי המשפחה במחיר הבן הבכור.כך עשה מישע מלך מואב כאשר כלתה אליו הרעה [מלכים ב' סוף פרק ג']1

צפורה עשתה את הדבר המינימאלי בכיוון הזה והסתפקה במילת בנה,כנראה הבכור.היא הסבירה את מעשיה בפתגם שהיה ידוע בסביבתה "חתן דמים" –כאשר החתן בסכנת מוות "למולת" –יש לבצע מילת ערלה כדי להצילו.

יש להניח שהתערבותה של צפורה במהלכים שבין משה לה' לא היו לשביעות רצונו של האחרון ולכן אין אנו פוגשים את צפורה והבנים במצרים .וכאשר משה והעם עוברים ליד מדין ינסה יתרו להשיב את שלום הבית.

שמות פרק יח (ב) וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה אֶת צִפֹּרָה אֵשֶׁת מֹשֶׁה אַחַר שִׁלּוּחֶיהָ:2

יש אפוא להסביר את הפרשיה הקשה על רקע מה שקדם לה ומה שנאמר לאחריה :

(יג) וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנָי שְׁלַח נָא בְּיַד תִּשְׁלָח:

(יד) וַיִּחַר אַף ה' בְּמֹשֶׁה וַיֹּאמֶר הֲלֹא אַ הֲ רֹ ן אָחִיךָ הַלֵּוִי...

(כד) וַיִּפְגְּשֵׁהוּ ה' וַיְבַקֵּשׁ הֲמִיתוֹ

(כז) וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַ הֲ רֹ ן לֵךְ לִקְרַאת מֹשֶׁה הַמִּדְבָּרָה וַיֵּלֶךְ וַיִּפְגְּשֵׁהוּ בְּהַר הָאֱלֹהִים וַיִּשַּׁק לוֹ:

איזכור אהרון משמש העין מסגרת לספור האירוע במלון.רק עם סיוע אהרון הסכים לקבל עליו את המשימה בסנה ועתה שוב נוכחותו של אהרון תספק לו את האומץ לעמוד לפני פרעה ולומר לו :

"הִנֵּה אָנֹכִי הֹרֵג אֶת בִּנְךָ בְּכֹרֶךָ"



1 ועיין באנציקלופדיה מקראית בסוף הערך "פילון מגבל".שם מובאות דוגמאות להקרבת בן בכור להצלת אבי המשפחה.

2 דברים פרק כד ...וְכָתַב לָהּ סֵפֶר כְּרִיתֻת וְנָתַן בְּיָדָהּ וְשִׁלְּחָהּ מִבֵּיתוֹ:עיין בשמות י" שם נאמר שלוש פעמים שיתרו מגיע אל משה עם צפורה ושני בניה,אבל משה יוצא רק לקראת חותנו.מכלל הן שמע לאו,אל צפורה הוא לא יצא.